Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Πολυγλωσσία και Γλωσσική Πολιτική

ΘΑΛΕΙΑ ΔΡΑΓΩΝΑ

Κοινωνική Ψυχολόγος, Ομότιμη Καθηγήτρια του ΕΚΠΑ. Διετέλεσε Κοσμήτωρ της Σχολής Επιστημών της Αγωγής και επί πολλές θητείες Πρόεδρος του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία. Το ερευνητικό και συγγραφικό της έργο αφορά τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, τον εθνοκεντρισμό του εκπαιδευτικού συστήματος, τις κοινωνικές ταυτότητες, την ένταξη προσφύγων, τη μετάβαση στη γονική ιδιότητα, και την κοινωνική συμμετοχή παιδιών. Διήθυνε μαζί με τη  Άννα Φραγκουδάκη επί 22 χρόνια το έργο του Υπουργείου Παιδείας για την εκπαίδευση και την ένταξη των παιδιών της μειονότητας στη Θράκη. Πρόσφατες  δημοσιεύσεις:  Dragonas et al, «Language is Freedom: A Multimodal Intervention Empowering the Muslim Minority in Greece”,  The International Journal of Learning, 2019 που τιμήθηκε με το διεθνές βραβείο αριστείας του Learner Journal Collection; Intercultural Education: Empowering  Minority Learners στο S. McNamee et al. (επιμ.) The Sage Handbook of Social Constructionist Practice, Sage, 2020; Transcending Sociocultural Barriers: Muslim Minority Youths in Greece Accessing Tertiary Education (σε συνεργασία με Ν. Ασκούνη) στο J. Bhabha et al. (επιμ.) A Better Future: The Role of Higher Education for Displaced and Marginalised People, Cambridge Universitry Press, 2020; Education as Social Construction επιμ. σε συνεργασία με K. Gergen, S. McNamee και E. Tseliou), WorldShare Books, 2015. Επιστημονική υπεύθυνη της σειράς “Κοινωνική Ψυχολογία” στις εκδόσεις Μεταίχμιο. Διετέλεσε μέλος της Διοικούσας Eπιτροπής του Eλληνικού Aνοικτού Πανεπιστήμιου, μέλος του Δ.Σ. του Kέντρου Eκπαιδευτικής Έρευνας, Βουλευτής Επικρατείας του ΠΑΣΟΚ και Ειδική Γραμματέας  Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας.

Thalia Dragonas: Social psychologist, Professor Emerita, NKUA. She served as Dean of School of Education and, for several terms, as Chair of the Department of Early Childhood Education. Her research interests and publications focus on intercultural education, the ethnocentrism of the educational system, social identities, refugee integration, transition to parenthood and child participation. She directed, together with Anna Frangoudaki, a 22-year Ministry of Education project on Muslim minority education and social integration in Thrace.  Recent publications: Dragonas et al, «Language is Freedom: A Multimodal Intervention Empowering the Muslim Minority in Greece”, The International Journal of Learning, 2019 that received the International Award of Excellence of the Learner Journal Collection; Intercultural Education: Empowering  Minority Learners in S. McNamee et al. (eds) The Sage Handbook of Social Constructionist Practice, Sage, 2020; Transcending Sociocultural Barriers: Muslim Minority Youths in Greece Accessing Tertiary Education (together with N. Askouni) in J. Bhabha et al. (eds) A Better Future: The Role of Higher Education for Displaced and Marginalised People, Cambridge Universitry Press, 2020; Education as Social Construction edited in collaboration with K. Gergen, S. McNamee και E. Tseliou, WorldShare Books, 2015. She directs with Metaihmio a book series on Social Psychology. She was member of the Steering Committee of the Greek Open University and of the Center of Educational Research; State MP with the Socialist Party (PASOK); and Special Secretary on Educational Planning and Intercultural Education at the Greek Ministry of Education.