Το Παρατηρητήριο Πολυγλωσσίας συγκεντρώνει δεδομένα μέσω πρωτογενούς και δευτερογενούς έρευνας για τη γλωσσική ποικιλότητα και τις γλώσσες που χρησιμοποιούνται στην Ελλάδα και την Κύπρο, καθώς και για τις στάσεις των πολιτών απέναντι στην πολυγλωσσία. Επίσης συλλέγει πληροφορίες για τη θέση της ελληνικής γλώσσας και των ελληνικών σπουδών στην πολυγλωσσική Ευρώπη και τον κόσμο. Η πορεία των ερευνητικών έργων δημοσιεύεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε να ενημερώνεται το κοινό και να προτρέπονται νέοι επιστήμονες, εκπαιδευτικοί και φοιτητές να συμμετέχουν σε αυτά.
Στο πλαίσιο του Κόμβου αυτού διενεργούνται, προσκαλούνται και προβάλλονται ερευνητικές και εκπαιδευτικές δράσεις που λαμβάνουν υπόψη την «πολυγλωσσική στροφή στην εκπαίδευση». Επιδίωξή μας είναι επίσης η συνεργασία με εκπαιδευτικούς της τάξης. Ενδιαφέρουν διαγλωσσικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις που προωθούν τη διδασκαλία-μάθηση γλωσσών συνδυαστικά, στοχεύουν στην αξιοποίηση του συνολικού σημειωτικού ρεπερτορίου των μαθητών για την επικοινωνία και την απόκτηση νέων γνώσεων, ενώ επιδιώκουν την ανάπτυξη του διαγλωσσικού ήθους επικοινωνίας και την καλλιέργεια στρατηγικών διαγλωσσικής διαμεσολάβησης.